Column

‘People work from home. Should we reduce squaremeters or not?’ Was het maar zo simpel!

Is het idee dat organisaties vierkante meters kunnen besparen realistisch?
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
2 juni 2021 | 2 minuten lezen

Het idee bestaat dat organisaties vierkante meters kunnen besparen omdat medewerkers gemiddeld 1,5 - 3 dagen per week thuis gaan werken. Een uitkomst die op basis van een snelle rekenexercitie alleen al in Nederland miljoenen vierkante meter aan kantoorruimte op zou kunnen leveren. Gelukkig is de realiteit genuanceerder. FMN organiseerde woensdag 26 mei samen met DFM netværkNorges Bygg- og Eiendomsforening en IFMA Sverige een internationaal panelgesprek over het onderwerp vierkante meters. Mary Doe (ISS), Jakob Moltsen (Ørsted) en André Salomonson (Wundershift) deelden onder leiding van FMN Bestuurslid Renske van der Heide, hun inzichten.

Thuiswerken

Sinds de jaren ’90 wordt thuiswerken al besproken en is het per branche, bedrijf en functie op enige wijze doorontwikkeld. Tegelijkertijd weten we dat binding en controle ook een druk leggen op het ‘op kantoor zijn’. Ook dat fenomeen bestaat al meer dan honderd jaar. De fase waarin we nu leven is er een waarin we gedwongen werden thuiswerken – en alle bijbehorende aspecten – in te voeren en te accepteren. Dat leidt op zijn beurt ook weer tot – al dan niet zichtbare – effecten.

Inzichten

Het panelgesprek leverde mooie inzichten op die duidelijk maken dat de focus op de organisatie en het organiseren komt te liggen. Is het nog wel een facilitair kunstje? Hieronder enkele inzichten:

  • Thuisservice
    Op veel plekken wordt gesproken van ‘thuisservices’. Wordt de cateraar dan de concurrent van de Deliveroo’s en het schoonmaakbedrijf die van de huisvlijt?
  • Thuiswerkplek
    We bekijken de thuiswerkplek vanuit Noord-Europa en een redelijk luxe positie. Hoe is het gesteld met de klein behuisden en de grote gezinnen? Moeten die naar een groter huis (extra m2) of kunnen we leren van faciliteiten uit andere landen en culturen, bijvoorbeeld het Aziatische ‘uit bed werken’? En worden de meubelleveranciers dan de concurrenten van de IKEA’s, of is/wordt het thuis-zelfwerkzaamheid?
  • Rollen werkgever
    De werkgever kan een grote rol rond rechten en plichten voor thuiswerkplekken verwachten (kosten en m2, services). Maar moeten we dat wel willen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het recht op ‘onbereikbaarheid’ in de wetgeving. 
  • Tijdelijke trends
    In deze fase klampen we ons vaak vast aan de leuke – soms geforceerde – hybride oplossingen. Digitaal koken, hybride ontmoeten, digitale theekransjes, quizjes, noem maar op.

Blijkbaar moeten we de weg nog vinden.

Hoe verder?

Enkele kansen die het onderzoeken waard zijn:

  • Hoog en holistisch aanvliegen (bedrijf)
    Hoe gaan diverse werkgevers ermee om? En het belangrijkste – maar dat geldt al honderden jaren: wat is het doel van het bedrijfsproces? De rest bestaat namelijk uit afgeleide zaken.
  • Ophalen (breed)
    Hoe gaan diverse aanbieders ermee om? En ‘divers’ betekent niet alleen de global players maar wellicht juist ook de lokale spelers.
  • Experimenteren (pilots)
    Doe pilots met een pakket aan HR-, ICT-, FM-, vastgoed- en marketingtools en leer van vergelijkbare situaties. Bepaal ook waar bedrijfsprocessen zich dan afspelen (plek).
  • Doen (gefaseerd experimenteren/uitrollen)
    Keuzevrijheid lijkt key. Er is een diversiteit aan menssoorten (cultuur/sociaal/type) en werkgevers (doel/cultuur/fase).

Niemand weet echt waar het naartoe gaat, hoe lastig dat ook voelt. Het mooie is echter dat dit allemaal kansen biedt, op nationaal en internationaal niveau. Hoe waardevol zou het zijn om vanuit deze met ons samenwerkende landen meer verzamelde, concrete content te zien en onze ideeën met elkaar te delen?

En die reductie van vierkante meters? Ook dat weten we nog niet. Het beeld loopt uiteen van -30% tot +10% Dit wordt dus zeker vervolgd!

Profielfoto van Renske van der Heide
Renske van der Heide
3 jaar geleden
Profielfoto van Renske van der Heide
Renske van der Heide
3 jaar geleden

Dank voor de heldere beschouwing/samenvatting, Hans!
Ik ben super benieuwd hoe home offices en home services zich gaan ontwikkelen de komende tijd. Veel ruimte voor mooie kansen!