Print columnartikel
Column
Goede Koffie op plek 1...!
Goede koffie is satisfier nummer 1, op kantoor, en thuis...!
De Keuringsdienst Van Waarde is een weekje vrij. Daarom duiken wij even in de koffie.
Hans G.J. Topée
23 mei 2022 | 2 minuten lezen
Koffie
We weten het, in Nerland staat koffie op plek 1 als het goed om medewerkerstevredenheid. Of het nu komt door de Nederlandse cultuur of die ontmoetingen bij de koffieautomaat, of de paralel met thuis waar Douwe Egberts al sinds 1753 in de bonen is en Sara Lee sinds 1978 de scepter zwaait, is niet echt duidelijk maar wel aan de orde.
Het zwarte goud, een bakkie pleur, troost of slobber: zomaar een greep uit de benamingen die wij voor een kopje koffie hebben. Het oppeppende drankje speelt een grote rol in ons leven. Toch doen er nog veel fabels over dit onderwerp de ronde. Volgens deskundigen is het lastig om een concreet aantal te noemen als we het hebben over de maximale hoeveelheid koffie per dag, maar naar zegge passen vier tot vijf kopjes per dag zeker wel in een gezonde levensstijl. Die hoeveelheid wordt door veel experts aangeraden.
Nu ben ik persoonlijk al jaren geen fan meer van DE, sinds de machines met packs, waar je in ongeveer in 8 seconden een kop koffie uit te voorschijn toverde. De italiaanse en zwitserse machines hebben het thuis en op kantoor al aardig overgenomen. En met een echte machine en een koffiemaler ben je al snel 45 seconden verder voor een top-koffie (en dan moet je snel gaan).
Zoals met alles kosten de goede dingen met kwaltieit meer tijd en dus geld, maar de vraag is: waar wordt jij of je organisatie blij van? En, trouwens; van die hele goede koffie drink je er op kantoor per dag maar 3 in plaats van 3-8 uit de bekende kantoorautomaten. De koffie beter, de omzet daarvan omlaag en daardoor meer thee en water.
Versieren
De laatste jaren zijn we goed geworden in het 'overdrijven' bij de bereiding van thee en koffie. De hoeveelheid soorten en smaakjes thee vragen om productrekjes en keuze-stress, en bij koffie kun je het niet zo gek verzinnen als met al de soorten melk die je kunt gebruiken. Om maar niet te praten van de versiertrucs (ook thuis) voor de cappucino (wat trouwens -kapucijner- 'hoedje' betekent).
Gewoon
Dus laten we ook hier weer normaal gaan doen en met kwaliteit. Echte koffie, vers gemalen en gezet ,eventueel voorzien van melk en schuim van volle melk. Of thee van theeblaadjes en niet van gruis met kleurtjes en geurtjes.
Facility Management
Een mooi verhaal over producten en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moeten we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Misshien iets duurder, maar wegvallend in het totale budget. Een nadenker.
Hoe zit het met jouw productenpalet dat je aanbiedt aan die eindgebruiker? En hoe is het pallet gerangschikt? Op inkoopgemak, de wens van de leverancier of de kosten? Of op basis van de wens van de consument, de eindgebruiker, die eigelijk bepaald hoe goed je bent als facilitair professional. Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.
Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘facilitaire deskundige’! en vooral hele goede koffie...!
Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!