Column

Plantaardige Yoghurt, duurzaam...?

Van koemelk tot yoghurt en van planten naar yoghurt. Duurzaam of vooral een aanslag op de portemonnaie....? Eeuwenlang maakte het zoogdieren uniek, maar op verzoek van veganisten kunnen planten nu ook melk maken.
Profielfoto van Hans G.J. Topée
Hans G.J. Topée
2 mei 2022 | 1 minuut lezen

Ook bij yoghurt lijkt consumeren, omzetdrive, ‘blurren’ en ‘nudgen’ en het samenstellen van producten en diensten vreemde vormen aan te nemen. De relatie tussen 's-lands eer, productkennis, zelfproductrie en gemakzucht.

 

Melk

Van koemelk tot yoghurt en van planten ook naar yoghurt. Duurzaam of vooral een aanslag op de portemonnaie....?

Eeuwenlang maakte het zoogdieren uniek, maar op verzoek van veganisten kunnen planten nu ook melk maken. Melk uit de koe en met wat zuursel en wat tijd hebben we yoghurt.  Na de tapas is het nu yoghurt in 131 varianten wat de klok slaat. Hoe is het gesteld met het facilitaire inkoop-klokje...?

De keuringsdienst Van Waarde ging vegan en achterhaald wat plantaaridge yoghurt peperduur maakt.

Hoe zat het ook al weer met die 'bieten'....?

Kijk de uitzending: Plant-'aardige' Yoghurt....

 

Facility Management

Een mooi verhaal over plantaardige producten en consumptie. De consumptie die veelal door marketing gedreven wordt. Meer welvaart is/was het doel. Maar in deze tijdgeest moetern we toch gaan voor Welzijn in plaats van Welvaart. Van consumeren naar consuminderen. Tevreden zijn met goed en wat minder. Een nadenker.

Denk ook eens aan de parallel met de zaken die we binnen het facilitaire werkveld bieden aan gasten en eindgebruikers en wat we hoe waar inkopen en/of laten leveren door onze leveranciers of FM- en TFM-aanbieders. En dan heb ik het over alle producten, van gebouw, inrichting en alle zaken rond mens en faciliteiten.

Hoe zit het met  de producten die je laat aanbieden door jouw leverancier aan de eindgebruiker in je organisatie? Ken je de samenstelling, de herkomst, het etiket en de bijsluiter van de koffie, de bekleding of het bouwmateriaal? Welke waarde leveren we nu en wat wil die eindgebruiker eigenlijk, en wat is hij onderweg en thuis gewend. Je zult verbaasd zijn van de verschillen.

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘voedselleverancier’! Of is ‘productenarchitect’ het goede woord…?

Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!