Ronde-tafelsessie Facility&Workplace Marktonderzoek 2024
Tijdens een ronde-tafelsessie op 18 april doken we met Rogier van Es en Quintus Bol - adviseurs/onderzoekers van adviesbureau TwynstraGudde - dieper in het recent uitgekomen Facility&Workplace Marktonderzoek 2024. De tafelgasten bestonden uit een gemêleerd gezelschap van opdrachtgevers, opdrachtnemers en vertegenwoordigers uit het FM-onderwijs in aanwezigheid van Michel Tobé, FMN-voorzitter . Het resultaat was een leerzaam en levendig gesprek met ‘take-aways’ voor alle partijen.
Het kantoor als clubhuis?
Een belangrijke conclusie van het Marktonderzoek is dat de behoefte die werkenden bijvoorbeeld in enquêtes uitspreken en de feitelijke data over werkplekgebruik, niet met elkaar matchen. Zo blijkt het adagium ‘het kantoor als clubhuis’ in de praktijk onvoldoende uit de verf te komen; aldus de onderzoekers. Het kantoor wordt, ondanks alle voorspellingen, toch vooral gebruikt om rustig en ongestoord achter de PC of laptop te werken. Hier liggen allerlei oorzaken aan ten grondslag. “Laten we ook niet vergeten dat niet iedereen thuis een goede en rustige werkplek heeft. Bijvoorbeeld starters die noodgedwongen in hun studentenhuis wonen; een partner die ook thuis werkt etc” aldus een van de deelnemers. En een kanttekening: bijna de helft van de werkenden kan, uit de aard van hun werk, niet op afstand danwel flexibel werken.
Balans
Het gesprek leidde hierna naar een aantal praktische dilemma’s voor de FM-er. Het dinsdag – donderdag vraagstuk leverde al gelijk een mooi dilemma op. Organisaties worstelen zoals bekend met een goede verdeling over de werkdagen. Een deelnemer vroeg zich of we als FM-er de piekdagen wel moeten blijven faciliteren. Nee-zeggen is namelijk ook een optie, maar dit zit vaak niet in het ‘DNA’ van de FM-er ingebakken.
Maar: we zijn allemaal op zoek naar de ‘juiste mensen’ in deze krappe arbeidsmarkt. Een gastvrije werkomgeving die tegemoet komt aan de behoefte van de medewerker, helpt hierbij. En willen juist niet starters op de arbeidsmarkt weer naar kantoor? Om te leren en te ontmoeten? Hierop droegen de adviseurs een belangrijk punt aan waar iedereen het over eens was: hoe bewaken we de balans met elkaar in deze discussie?
Samenwerking met HR, ICT én Huisvesting
Samenwerking met HR, ICT en Huisvesting is dan een must en hier valt nog een wereld te winnen. Bijvoorbeeld door het creëren van een één-loketfunctie. Het formuleren van een gemeenschappelijke ambitie en heldere doelstellingen vanuit het strategische management werd daarbij genoemd als voorwaarde. En vergeet ook niet de samenwerking met de gebouwontwerper, aldus een deelnemer. Een gebouw kan prachtig ingericht zijn, maar toch onvoldoende aan de wensen van de eindgebruiker tegemoet komen; of gewoon niet toekomstbestendig zijn. Een gebouw loopt vaak achter op de sociale veranderingen, wat niet onlogisch is gezien de vaak kostbare investeringen die zijn gedaan.
De FM-er als ambassadeur van de verandering
De facilitair manager kan vanuit een ‘ambassadeursrol’ bij uitstek de verbindende rol spelen richting de andere afdelingen. Vaak treedt de FM-er hierbij op als ‘katalysator’ door zijn uitstekende contacten door de hele organisatie heen.
Koester de ‘totempalen’
Een kantoor is vooral ook een ‘middel’ voor een organisatie als cultuurdrager. Door voor een bepaalde uitstraling te zorgen en vooral, door het faciliteren van waardevolle ontmoetingen, draagt een werkgever bij aan verbinding en (daarmee) aan de identiteit van de organisatie.
Corporate antropologen Danielle Braun en Jitske Kramer hebben het in hun boek The Corporate Tribe over de ‘totempalen’ van een organisatie, ofwel de ‘stolling’ van cultuur. Het zijn de objecten, rituelen, gewoontes, verhalen en herinneringen die zorgen dat een organisatie kleur op de wangen heeft. “Als je dat soort totempalen zomaar neerhaalt, trek je het kleed met een ruk onder de organisatie vandaan. Je merkt het niet gelijk, want alles staat nog overeind, maar de bezieling en de onderstroom zijn verdwenen. En na enige tijd gaan medewerkers op zoek naar een nieuwe uitdaging omdat het bindmiddel verdwenen is.”
Leidinggevenden vervullen daarin een voorbeeldrol. Tip van een van de tafelgasten: organiseer events die ‘fear of missing out’(fomo) teweegbrengen. Koester kortom de totempalen in je organisatie!
Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Rogier van Es en Quintus Bol, adviseurs/onderzoekers van TwynstraGudde.
Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek geeft naast actuele cijfers over de omvang van de facilitaire markt inzicht in actuele ontwikkelingen voor het vakgebied. Informatie die je als FM'er niet wilt missen! Het jaarlijke Marktonderzoek is door FMN-leden gratis te downloaden.
Download het Marktonderzoek digitaal (alleen voor leden)