Column

Gastcolumn: Corona kills Calimero

Het nieuwe motto voor de FM-wereld volgens Harold Coenders? 'Zij zijn groot en wij maken het mogelijk, o yeah!'
Profielfoto van Harold Coenders
Harold Coenders
23 november 2020 | 2 minuten lezen

Zolang ik al in de FM-wereld werk is er altijd wel iemand die begint over het Calimero-complex van de facilitaire wereld. 'Zij zijn groot en ik is klein en da’s niet eerlijk, o nee' als beeldspraak over dat FM onvoldoende voor vol wordt aangezien, onvoldoende wordt gehoord en niemand de echte meerwaarde ervan kan zien. Wel, nu goed nieuws: corona heeft Calimero gedood!

Voor alle jongere lezers: Calimero is de hoofdpersoon van een tekenfilmserie, een klein kuikentje met een minderwaardigheidscomplex omdat hij zo klein is. Het gekke is dat de serie werd uitgezonden in de jaren zeventig, maar dat het Calimero-complex nu, ruim veertig jaar later, nog steeds bekender is dan de tekenfilmserie. Bij elk congres of discussiepanel was er altijd wel weer iemand die aangaf dat de FM-wereld Calimero achter zich moest laten. Meestal gevolgd door een diepe zucht en de opmerking dat we eigenlijk een dag geen dienstverlening moesten leveren, omdat het dan pas duidelijk zou worden wat er allemaal stil zou komen te staan.

Klaar er mee. Calimero is dood, gestorven aan corona. De FM-wereld heeft haar meerwaarde getoond. Niet door een dag niks te doen maar door juist in de grootste na-oorlogse crisis van het land te blijven doen wat ze altijd deed. Opeens meer zichtbaar dan normaal.

Nu de eerste stappen op weg naar het nieuwe normaal zijn gezet, is het mogelijk om een korte balans op te maken voor de facilitaire wereld. Conclusie: het minderwaardigheidscomplex is weggespoeld door de coronacrisis. Groot compliment voor alle facilitaire professionals en een grote stap voor de sector. Enkele facilitaire trots-momenten uit de afgelopen drie maanden:

  • Schoonmaker, beveiliger en IT’er werden officieel erkend als ‘een onmisbare facilitaire of ondersteunende functie’.
  • Technisch medewerkers / logistiek medewerkers die in ziekenhuizen in een heel kort tijdsbestek afdelingen hebben omgebouwd tot extra intensivecareafdelingen en schoonmaakmedewerkers die onmisbaar waren om ruimtes weer schoon te maken voor nieuwe patiënten.
  • Heel kantoorwerkend Nederland kon binnen een week overschakelen van kantoor naar thuiswerken en de meeste kantoren zijn – ondanks dat de grote kantoren pas 1 september open gaan – nu al klaar voor het anderhalve-meter-kantoor.
  • Alle facilitaire deelsectoren, van catering, beveiliging, schoonmaak, hospitality, workplace tot afvalverwerking, die in recordtijd de anderhalve-meter-protocollen op orde hadden.

Zonder andere bedrijven tekort te doen, maar CSU heeft met John van Hoof in deze crisis wel de prijs gewonnen voor de meest effectieve communicatie naar zowel medewerkers, klanten als samenleving. Betrokken, open en bijzonder effectief. En wat te denken van de landelijke tv-campagnes met onder andere de #respectvoorbeveiligers van de Nederlandse Veiligheidsbranche. Het slimme ondernemerschap van Hutten om onder andere verse soepen en ragouts te gaan verkopen via de COOP-supermarkten… En ook mooi, maar van andere orde: ons World Workplace Europe-congres werd van een evenement in De Kromhouthal omgetoverd tot een virtual event, maar wist toch 600 webinar-deelnemers te boeien!

RIP Calimero! 'Zij zijn groot en ik is klein en da’s niet eerlijk, o nee' is vervangen door het nieuwe motto voor de FM-wereld: 'Zij zijn groot en wij maken het mogelijk, o yeah'.