Document

Facility & Workplace Experience Marktonderzoek 2022

Profielfoto van FMN Redactie
29 maart 2022 | 2 minuten lezen

Presentatie Facility & Workplace Experience onderzoek 2022
FMN presenteerde dinsdag 29 maart, op het WorkPlace Xperience event samen met TwynstraGudde het Facility & Workplace marktonderzoek 2022. Wat zijn de veranderende behoeften van mijn gebruikers? En wat is de impact hiervan op de bricks, bytes, behavior en belonging? Antwoord op deze, en vele andere interessante vraagstukken zijn vanaf nu te bekijken in het Marktonderzoek!

Na de enorme impact van corona in 2020 herstelt de Facility & Workplace markt zich in 2021 en komt uit op 85 miljard euro. Met een groei van 6,9% in 2021 wordt de historisch krimp van 2,7% in 2020 weer ingelopen. Dat tekent hoezeer onze branche in een bewogen tijd verkeert.

De manier van werken is structureel veranderd

Organisaties, maar zeker ook facilitair managers, adviseurs en leveranciers denken na over de ideale invulling van werken na de coronapandemie. Eindgebruikers gaan stapsgewijs weer terug naar kantoor. We zien dat de manier van werken structureel en blijvend is veranderd. Er is meer behoefte aan thuiswerken. Solitair werk doe je thuis en samenwerken op kantoor. Meer mensen zijn neutraal of gemiddeld tevreden over de werkomgeving. Daarbij zien we overeenkomsten en verschillen per sector.

Zoeken naar wat wel en niet werkt

Vijftien facilitair managers en directieleden hebben in twee rondetafelsessie hun licht laten schijnen over de kentering die corona in de werkomgeving heeft veroorzaakt. Die transitie naar een nieuwe manier van werken is een zoektocht naar wat wel en niet werkt. Die zoektocht verschilt per organisatie waardoor het belangrijk is te experimenteren. Er is geen goed of fout en er is geen lijstje met oplossingen die gegarandeerd leiden tot succes. De professionals geven aan dat het wel belangrijk is om te weten waar je over praat bij het nemen van beslissingen met de diversiteit aan werkconcepten. Duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid spelen daarin een belangrijke rol. We zijn meer ‘outcomebased’ gaan werken dan ‘hourbased’. Daar is een extra stressfactor bijgekomen: je kunt kiezen waar je wilt werken, maar anderen oefenen druk uit op die keuze. Tijdens de rondetafelsessies werd geconcludeerd dat dit een nieuwe rol voor leiderschap betekent om tegemoet te komen aan de behoeften van medewerkers en de organisatie.

Er tekent zich een nieuw normaal af

Medewerkers zijn het werk op kantoor en thuis anders gaan beleven. We hebben de voordelen van thuiswerken ervaren, maar ook de beperkingen. We zijn onder druk van de situatie gewend geraakt aan nieuwe technologieën die ons helpen. Welk nieuwe normaal tekent zich af? In het onderzoek is dit uitgewerkt in vier thema’s. De bricks (de fysieke werkomgeving), de bytes (de digitale tools), behaviour (hoe werken wij) en belonging (hoe voelen medewerkers zich verbonden).

Jaarlijks onderzoek

Het Facility & Workplace Marktonderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door TwynstraGudde en de beroepsvereniging Facility Management Nederland. In de editie van 2022 staat de eindgebruiker van de werkplek centraal. Volgend jaar is de rol van de facilitair manager onderwerp van onderzoek. Het Facility & Workplace Experience onderzoek 2022 is op 29 maart gepubliceerd en gepresenteerd tijdens WorkPlace Xperience. Een online exemplaar van het onderzoek is verkrijgbaar via de website van Facility Management Nederland

2 documenten toegevoegd